söndag 26 oktober 2008

New Balance 903

När jag cyklade till Pro Sport (löparbutik) i Tel Aviv i förmiddags hade jag inte en tanke på att köpa ett par New Balance igen. Jag är inte hundra procent nöjd med de 1061 jag köpte på Löplabbet i Stockholm i september förra året. Jag har aldrig känt att de är perfekta. Jag kan inte bara skylla på Löplabbet utan måste lägga en del av skulden på mig själv.
Den skuld jag kan lägga på försäljaren var att han hävdade väldigt bestämt att jag är plattfot och att jag springer neutralt. Jag kan klandra mig själv för att jag inte gick till en annan butik och dubbelkollade och att jag inte lyssnade på mig själv när jag prövade 1061orna: Jag minns att vänster foten satt bra men högern inte så bra.
När jag sedan kom igång och började springa i dem fick jag ganska snart ont i vaderna men det gick över men sedan fick jag ont i högerfoten. En smärta som var lite oroande men eftersom den försvann i långa perioder tänkte jag att jag bara var otränad. Några månader senare började jag få ont i höger skinka. En smärta som var obehaglig men jag lärde mig att den för det mesta försvann efter ett par kilometers löpning.

På Prosport fick jag stå på en platta som var kopplad till en dator: Jag är inte plattfot.
Sedan fick jag springa på löpbandet barfota och mina fötter filmades: Jag pronerar lätt och behöver därför en annan typ av skor: Jag prövade en massa skor: Eftersom jag har breda fötter vill de alltid ge mig de mest breda men jag vill ha skor som smiter åt lite om foten. Jag valde mellan ett par Saucony, som var väldigt stabila och mycket sko och som var behagliga att springa med, och ett par New Balance 903: 266 gram sko: De kändes inte riktigt lika stabila men gud så sköna de är. Jag köpte 903. Jag tror att jag har gjort ett bra köp men det lär jag inte få veta förrän jag har sprungit några mil i dem.

Den 7 november så är det dags för Tel Aviv halv marathon. Jag hade hoppas att kunna delta men det blir inget av det i år heller. Förra året var jag däckad i ett elakartat virus och i år mår inte benet bra. Om inget hindrar mig står jag på startlinjen 2009.

Inga kommentarer: