onsdag 15 oktober 2008

Löparknä

Jag har springförbud sedan en vecka. Jag besökte en ortoped och han sa att jag bör vila i 3-4 veckor. Orsaken till förbudet är att jag har ont i mitt högra knä. Jag har haft ont i mitt höger ben från och till sedan mars men det är inget som jag inte har kunnat stretchat bort men så var jag i Sverige och där övergick värken till full smärta. Det började när jag sprang i vid Hägerstensåsen: Det var inga flacka partier där utan allt gick upp och ned och det var inte mer än 10 grader i luften, för ben som är vana att springa i 25-30 graders värme var det en chock. Mina muskler var stela. Nästa löppass avverkade jag på en skogsväg utanför Västerås. Jag sprang 4 kilometer en väg och när jag vände tillbaka för att springa hem så började det värka något så fruktansvärt på utsidan av högerknäet men i min enfald trodde jag att det skulle gå över så jag fortsatte. Efter någon kilometer av haltande löpning insåg jag att det var lika bra att avsluta och gå hem.

Under min resterande Sverigevistelse gjorde jag några försök att springa men det gick inte.
Nu har jag varit hemma i Israel i sedan tre veckor. Jag har sprungit två gånger. Båda gångerna med smärta. Det kanske inte varit det smartaste men dessa gånger kan jag inte annat än glädjas åt min dumhet. För två veckors sedan föddes vår son. Han föddes fem veckor för tidigt och var allvarligt sjuk. Det var väldigt stressigt och löpningen lättade på trycket och hjälpte mig att se nyktert på tillvaron.
Nu är han hemma och mår bra.

På söndag skall jag röntga mitt knä. Min doktor vill utesluta andra knäskador.
Jag tror att jag fått detta problem på grund av några orsaker; Olika längd på benen, skor som inte sitter perfekt, (skall pröva ut nya när jag kan springa normalt igen), korta sättes och bakre lår muskler. Det finns säkert flera orsaker.

Jag är inte orolig. Jag vet att jag kommer att bli bra från detta.

Inga kommentarer: